VAT od sprzedaży za symboliczną złotówkę

VAT od sprzedaży za symboliczną złotówkę

Gdy firma w ramach transakcji wiązanej sprzedaje wybrane towary lub usługi za złotówkę, to podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest cena netto faktycznie zapłacona przez klientów - wynika z indywidualnej interpretacji.

Spółka, która zajmuje się sprzedażą oraz serwisem samochodów zamierza prowadzić działania o charakterze promocyjnym kierowane do niepowiązanych z nią klientów w rozumieniu art. 32 ustawy o VAT. Ich celem ma być zwiększenie obrotów, pozyskanie nowych klientów oraz zwiększenie satysfakcji lojalności dotychczasowych klientów.

Jednym z zaplanowanych działań jest sprzedaż towarów i usług z rabatem. Po uwzględnieniu rabatu promocyjna cena sprzedaży danego towaru lub usługi wyniesie 1 zł netto. Klient uzyska prawo do nabycia określonego towaru/usługi za 1 zł netto po spełnieniu określonego warunku, np. po zakupie samochodu, części samochodowych bądź usług o określonej wartości. Sprzedaż z rabatem za 1 zł netto będzie wykazywana na paragonie fiskalnym. Spółka wystąpiła o indywidualną interpretację, aby potwierdzić, że w tej sytuacji podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie cena faktycznie zapłacona przez klientów (z uwzględnieniem rabatów), pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.

Przenieś swoje biuro rachunkowe na wyższy poziom z aplikacją fillup k24
Efektywnie komunikuj się z Klientami, sprawnie zarządzaj dokumentami księgowymi i eksportuj efekty pracy do programów księgowych. Dzięki fillup k24, Twoje biuro stanie się bardziej zorganizowane, a obsługa klientów jeszcze sprawniejsza.
Nie zwlekaj, zaproś klientów do współpracy już dziś »

Podstawą opodatkowania jest zapłata otrzymana od nabywcy

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z tym stanowiskiem. Podkreślił, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli uzna, że jest to zasadne dla osiągnięcia tego celu. Stosowanie znacznych rabatów nie może jedynie służyć obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Dodatkowo swoboda ustalania ceny jest ograniczona, jeżeli między kontrahentami istnieją powiązania mające wpływ na ustalenie ceny - wtedy organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej sprzedawanych towarów lub usług.

Ponieważ w analizowanym przypadku takie powiązania między spółką a jej klientami nie istnieją, podstawą opodatkowania towarów promocyjnych będzie wszystko, co stanowi zapłatę, którą spółka otrzyma od nabywcy z tytułu sprzedaży tych towarów/usług, pomniejszone o kwotę podatku VAT.

Dwóch przedsiębiorców - jeden rachunek bankowy. Od jakiej kwoty płacić VAT?

Źródło: indywidualna interpretacja 0114-KDIP1-3.4012.517.2024.3.JG z 26 września 2024 r.

Piotr Ceregra

autor: Piotr Ceregra

Redaktor serwisów e-pity.pl i jpk.info.pl. Dba o to, by treści prezentowane w tych serwisach były nie tylko wartościowe i ciekawe, ale także poprawne językowo.

więcej