Nie każdy sponsoring można uznać za koszt uzyskania przychodu

Nie każdy sponsoring można uznać za koszt uzyskania przychodu

Wydatki na reklamę, wynikające z umowy sponsoringowej z klubem sportowym, mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodu, a ich połowa - dodatkowo odliczona w ramach ulgi sponsoringowej.

Przedsiębiorca prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, opodatkowujący swoje dochody podatkiem liniowym, zawarł umowę o z siatkarskim klubem sportowym. W zamian za przekazanie środków pieniężnych przedsiębiorca otrzymał i będzie otrzymywał od klubu ekwiwalentne wzajemne świadczenie o charakterze reklamowym. Dodatkowo klub wskazał w umowie, że środki przekazane przez przedsiębiorcę przeznaczy w całości na finansowanie wydatków związanych z celem opisanym w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie.

Przedsiębiorca wystąpił o indywidualną interpretację, aby potwierdzić, że wydatki na reklamę, wynikające z zawartej umowy, mogą stanowić koszty uzyskania przychodu w prowadzonej przez niego działalności i że dodatkowo będzie uprawniony do skorzystania z tzw. ulgi sponsoringowej, o której mowa w przepisach art. 26ha ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przenieś swoje biuro rachunkowe na wyższy poziom z aplikacją fillup k24
Efektywnie komunikuj się z Klientami, sprawnie zarządzaj dokumentami księgowymi i eksportuj efekty pracy do programów księgowych. Dzięki fillup k24, Twoje biuro stanie się bardziej zorganizowane, a obsługa klientów jeszcze sprawniejsza.
Nie zwlekaj, zaproś klientów do współpracy już dziś »

Wzajemność świadczeń decyduje o uznaniu wydatku za koszt podatkowy

W interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zauważył, że umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego, kiedy to występuje wzajemność świadczeń, lub sponsoringu niewłaściwego, który jest zbliżony do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego. Sponsoring właściwy - bo o takim jest mowa w sytuacji opisanej we wniosku o interpretację - stanowi w istocie odpłatne nabycie usług reklamowych, zaś koszty sponsoringu właściwego stanowią w całości koszty uzyskania przychodów sponsora, o ile spełnione są ogólne warunki uznania wydatku za koszt podatkowy.

Dyrektor KIS potwierdził też prawo wnioskodawcy do skorzystania z ulgi sponsoringowej. Ponieważ przedsiębiorca:

  • prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym,
  • zawarł umowę sponsoringu z klubem sportowym,
  • klub przeznaczy środki uzyskane dzięki tej umowie na zakupu sprzętu sportowego, na pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego oraz na sfinansowanie wynagrodzenia kadry szkoleniowej,
  • wartość wydatków z tytułu umowy sponsoringowej nie została ani nie zostanie zwrócona przedsiębiorcy ani klubowi,
  • wartość wydatków z tytułu umowy sponsoringowej nie została ani nie zostanie odliczona od podstawy obliczenia podatku (poza korzystaniem z ulgi sponsoringowej i kosztami podatkowymi),

to spełnione są warunki do skorzystania z ulgi na działalność sportową. Finalnie podatnik rozliczy więc 150% poniesionych wydatków: 100% w kosztach uzyskania przychodu i dodatkowo 50% w ramach ulgi.

Ulga za wpłatę na rzecz klubu, nie stowarzyszenia

Źródło: indywidualna interpretacja 0115-KDIT3.4011.738.2024.2.AD z 28 października 2024 r.

Piotr Ceregra

autor: Piotr Ceregra

Redaktor serwisów e-pity.pl i jpk.info.pl. Dba o to, by treści prezentowane w tych serwisach były nie tylko wartościowe i ciekawe, ale także poprawne językowo.

więcej